Faze roditeljstva

Jelovnik za odvikavanje od pušenja u trudnoći

Drugo stanje i pušenje trebalo bi da budu dva nespojiva pojma, ali realnost je, nažalost, danas drugačija. Kako popušena cigareta deluje na vašu bebu, i šta će vam od hrane pomoći da se lakše oslobodite ove veoma loše navike, otkrijte u sledećem tekstu

Jelovnik za odvikavanje od pušenja u trudnoći

Istraživanja pokazuju da oko dvanaest odsto žena na svetu spada u grupu aktivnih pušača, a nemali broj mama ipak puši tokom trudnoće. Neke žene nakon začeća smanje broj popušenih cigareta, ali to nije dovoljno za prevenciju mnogih neželjenih posledica koje duvan ima na razvoj bebe. Dokazano je da duvanski dim sadrži preko 4.000 štetnih elemenata, među kojima su nikotin, cijanid i olovo, kao i više desetina kancerogenih sastojaka.

Kako pušenje utiče na trudnoću i bebu?

Nijedan od 4.000 sastojaka, koliko ih ima u duvanskom dimu, nema pozitivno dejstvo na razvoj bebe u materici. Na listi najozloglašenijih ističu se nikotin i karbon-monoksid. Ova dva sastojka smatraju se najodgovornijim za skoro sve komplikacije vezane za trudnoću. Oni utiču na to da se smanji količina kiseonika koja dospeva do bebe, što može da ima za posledicu prevremeno rađanje deteta, kao i rađanje deteta s nedovoljnom telesnom težinom. Prilikom pušenja, čak 3.800 različitih razgradnih produkata iz cigareta u nefiltriranom obliku prelazi u krvotok deteta. Bebe čije su majke pušile tokom trudnoće kasnije tokom života imaju mnogo veći rizik od pojave astme i drugih respiratornih oboljenja. Svi štetni sastojci iz cigareta postaju deo majčinog krvotoka, pa putem krvi, koja predstavlja osnovnu bebinu hranu dok je u maminom stomaku, dospevaju do bebe.

pusenje u trudnoci

Idealno vreme za ostavljanje cigareta

Idealno bi bilo da sve žene pušači prekinu s pušenjem minimum šest meseci pre začeća. To je naročito važno za one parove koji imaju problem sa sterilitetom jer je poznato da pušenje predstavlja jedan od uzroka ovog stanja. Ukoliko vas je pak trudnoća zatekla nespremnom, pravo vreme za odvikavanje jeste odmah nakon saznanja da ste u drugom stanju. Pojedinim trudnicama jutarnja mučnina tokom prvih meseci trudnoće jednostavno ne dozvoljava da posegnu za cigaretaom. U tom slučaju, priroda je sama odradila posao. Ipak, mnogo je više slučajeva kad trudnica snagom svoje volje mora da se odrekne ličnog zadovoljstva zarad zdravlja svog deteta.

pusenje u trudnoci

Gojaznost i prestanak pušenja

Jedan od osnovnih strahova velike većine pušača koji razmišljaju o odvikavanju povezan je sa strahom od povećanja telesne težine. Istina je da tokom odvikavanja može da dođe do dobijanja neželjenih kilograma, ali samo ukoliko jednu nezdravu naviku - u ovom slučaju cigaretu, zamenite drugom, kao što su kolači i drugi slatkiši, peciva i napici koji sadrže šećer. Ako se pridržavate saveta o zdravoj ishrani, doći će do povećanja težine samo u onoj meri koja je normalna i neizbežna tokom trudnoće, a vi ćete dati ogroman doprinos kako svom tako i bebinom zdravlju.

Predlog jelovnika za odvikavanje od pušenja

PRVI DAN

Doručak: čaša vode s malo limunovog soka, žitarice (tri kašike) s jogurtom 250 ml

Užina: sok od pomorandže ili šaka suvog grožđa

Ručak: supa ili čorba 250 ml, kriška sira, krompir pečen u ljusci, parče mesa (pileće, ćureće, juneće) pečeno u rerni i sezonska salata

Večera: integralni hleb sa sremskim sirom, salata od svežeg povrća

Pre spavanja: čaj od nane

DRUGI DAN

Doručak: čaša vode s malo limunovog soka, proja od kukuruznog i integralnog brašna i jogurt

Užina: sezonsko voće

Ručak: pasulj bez mesa, integralni hleb i salata od kupusa, rendanog krastavca, šargarepe

Večera: proso s kiselim mlekom

jelovnik za ostavljanje pusenja

TREĆI DAN

Doručak: limunada (bez šećera), dva parčeta integralnog hleba s kriškom sira i salata od paradajza, paprike i peršuna

Užina: mešano sezonsko voće i voda ili čaj

Ručak: pileće belo meso grilovano i salata po želji

Večera: četiri kašike ovsenih pahuljica potopiti u jogurt, dodati iseckane suve smokve ili bananu

Preporučuju se sve sirovo povrće i voće, meso (pileće, ćureće, juneće), ceđeni sokovi, proso, ovas, heljda, suncokret i susam, suvo grožđe,  maslinovo ulje i voda

5 saveta koji će vam pomoći 

1. Zamenite pušenje šetnjama, druženjima s prijateljima, odlascima u prirodu i vežbanjem. Izbegavajte druženje s pušačima.

2. Pokušajte da zajedno s cigaretama ostavite i kafu jer velikoj većini pušača upravo kafa predstavlja asocijaciju na pušenje. Kafu zamenite čajem.

3. Ukoliko prilikom odvikavanja osetite nervozu, pijete čaj od nane s medom.

4. Ne zaboravite da je pasivno pušenje skoro podjednako štetno kao i aktivno, pa je veoma važno da tokom i nakon procesa odvikavanja izbegavate zadimljene prostorije.

5. Ne preskačite obroke, naročito ne doručak, a kad osetite nervozu, grickajte šargarepu, jabuku, papriku…

V.S.